onsdag 23 juni 2010

Ninja Blade


Ninja blade är ett standard hack n' slash-spel med en inte lika standard storyline...

Vänta lite...

Connect to pokéwalker... byt pokémon... sådär!

Var var jag? JO! I Ninja blade så spelar man Ken, en elitninja vars senaste uppgift är att utrota så kallade Alpha Worms från Tokyos centrum. Dessa parasiter tar över människors kroppar och muterar vissa av dem till groteska monster och andra till lite fulare versioner av sitt originalutseende. Ibland så låter de kroppen vara och tar bara över deras hjärnor vilket gör att de kan lura andra människor att de inte är övertagna och sen BAM så växer det tentakler ur deras öron och folk springer för livet och Ken kommer in och räddar dagen genom att kasta motorcyklar på allt som rör sig.
Japp, det var ungefär så. True story.

Överlag så är Ninja blade ett bra spel. Storyn är helt okej om man bortser från att röstskådespelarna läser sina repliker rakt av vilket förstör mycket av upplevelsen. Iochförsig så förstörde jag lite genom att klä Ken i denna utstyrsel:


Det jag störde mig mest på var däremot inte skådespelarna utan det faktum att de blandade japanska och engelska HELT UTAN ANLEDNING. GAH. Jag förstår om man vill visa karaktärernas olika sidor men om man pratar japanska med sin kollega som också pratar japanska så finns det ingen anledning att byta till engelska mitt i konversationen. Visst om man tar vissa uttryck som inte fungerar på vardera språk men inte 50/50 utan en tydlig anledning.
Nog om det. Grafiken är grym så länge det inte handlar om ansiktsrörelser. Motoriken funkar men den kunde ha varit mycket bättre. Att det dessutom laggade otroligt mycket för mig på vissa delar gjorde det inte bättre. Den största anledningen till att Ken dog för mig var att han inte svarade ordentligt på kommandon och därför trillade ner från väggar och tjaffs. Quick time eventsen var lagom svåra och varierande och de lyfter spelet rejält.

Utöver det så finns det inte så mycket mer att säga. Spelet var ganska kort men intensivt och om de bara hade lagt ner lite mer tid och pengar på att fixa ordentliga skådespelare och till att fixa tekniken så kunde nog Ninja blade konkurrera med andra spel i genren.

// Grim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar