torsdag 12 augusti 2010

Prince of Persia - The Forgotten Sands

Jag har haft en liten crush på prince of persia-spelen ända sedan jag provade Warrior within hemma hos en kompis när jag var liten och oskyldig och ba BLOD, MUSKLER, LÄTTKLÄDDA DAMER. :D
Kanske inte riktigt så. Men nuförtiden brukar det vara min reaktion varje gång de släpper ett nytt spel i serien. Tyvärr så har jag inte satt mig ner för att spela de som släpptes före PS2-versionerna men det kommer, det kommer. Än så länge är jag nöjd med vad serien har erbjudit.

Forgotten sands inleder med ett intro av galen grafik som lurar en att spelet kommer gå till historien med den. Tyvärr så är det enbart introt som är så välanimerat. Resten av alla dialoger och små filmklipp får en nästan att tro att man sitter på PS2'an igen. Hittade ingen bra bild att jämföra med men det här är vad ni har att vänta er till en början:

Varför kunde de inte ha gjort de mer vitala filmklippen lika snygga? D:

Miljöerna är dock mysiga och när man försöker klara av springa-hoppa-klättra-kedjorna så känner man genast att Ubisoft har gått tillbaka till det gamla. Prinsen får krafter som bland annat gör att han kan frysa vatten och ställa ruiner tillrätta vilket höjer svårighetsgraden till en riktigt behaglig nivå.
Detsamma kan inte sägas om striderna. Spelet bjuder på dålig variation med fiender och de slår dessutom i slow motion så det enda man behöver göra är att slå på alla knapparna samtidigt så går det bra. Har man otur så trillar man över kanten. Men så har aldrig striderna varit PoP's starka sida...
Storyn är... Nej, bara nej. Prinsens brorsa har inte sett tillräckligt många dåliga skräckfilmer för att fatta att man inte väcker upp en armé av döda krigare som varit förseglad i massor med år bara för att man får råstryk av en annan levande armé. Självklart så tar de över hans palats och SJÄLVKLART måste Prinsen städa upp röran. Forgotten sands ska dessutom utspela sig efter Sands of Time men jag märkte inte av några punkter som pekade på detta. Eller jo, han nämner Farah en gång. I hela spelet.

Det var ett kort men intensivt spel och överlag så gillade jag det. Tack vare att parkour-delarna var så pass grymma så kunde man ha överseende med den dåliga storyn och dryga striderna. Men jag rekommenderar att man försöker låna spelet först eller åtminstone hitta det billigare än vad tv-spelkedjorna säljer det för just nu för det är inte värt 5-600kr.

// Grim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar